Sidor

torsdag 1 november 2012

Nu är det bulk

Bulk dag 5 - ABCDE

Vikt 78,3

Oj, det var lite sedan jag skrev, men det har varit fullt upp. Som det är för de flesta. Man ska hinna med barnen, träning, fixa med huset, städa och jobba. Och inte minst sova!

Husrenovering tycker jag har varit ett tema för många dagar och helger den senaste tiden. Jag är inte speciellt händig och kan nästan ingenting om att bygga och grejja. Det blir inte bättre när de projekt som är igång utökas när det visar sig att en plåtslagare vi anlitat inte fått plåtarna täta. Detta innebar att det regnade in genom taket rakt ner i tvättstugan en regnig kväll. Plåtarna är fixade nu, men taket måste bytas.

Helgen gick åt till vandring med en grupp lufsare. Natten mellan fredag och lördag var kall, vi gissar på minus 8 grader och på många sovsäckar var det forst på utsidan när vi vaknade på lördagsmorgonen. Men vädret var kanon för vandring under dagen. Det blev en tur på 7 kilometer med en ordentlig packning på ryggen vilket kändes i gluteus. Dags att träna mer utfall på gymmet tänkte jag medan jag gick där i solen.

På lördagen bestämde jag mig för att gå över på bulkfasen. Det betyder att jag äter helt fritt - jag orkar inte räkna, och om jag skulle vara helt strikt tror jag att jag skulle äta mer än jag gör nu. Det jag måste tänka på som jag är dålig på är att peta i mig rätt saker. Mindre gott-gott och mer nyttigheter.

Hur lång tid bulken ska vara har jag inte bestämt, jag slutar när en av två saker inträffar: bulken har varat 10 dagar eller vikten överstiger 81 kilo. Trots att jag har gått upp känner jag inte att jag har fläskat på mig speciellt, inte än. Midjemåttet håller fortfarande.

Under den här perioden ska jag försöka köra tungt - dvs ligga på max 8 reps och så kör jag 3-5 set beroende på formen. Cardio undviker jag förutom som uppvärmning. Fokus ligger på tunga basövningar.

Mentalt känns det inte bra att vikten ökar så snabbt. Jag ser redan fram emot en riktigt tuff deffperiod. Och det är klart - när jag deffar kommer jag att längta efter bulk - och bröd med honung och ost :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar