Sidor

tisdag 27 november 2012

Magiska dagar

Vissa dagar är magiska. Måndagar är sådana dagar. Andra dagar är ännu mer magiska, så som den första dagen i varje ny månad. Slutligen har vi de helt igenom magiska dagarna - de som är så sällsamma att de bara inträffar den första dagen ett nytt år (i praktiken den andra dagen i det nya året eftersom hela den första dagen i ett nytt år används för att ångra det stora alkoholintaget dagen innan.)

Jag talar om dagarna då livet ska förändras. Då man ska bryta med gamla mönser och starta ett nytt liv. Ofta är det nya livet förenat med löften om träning, hälsosamt leverna och viktminskning. Detta ska alltid ske en måndag, första dagen i en ny månad eller kanske mest vanligt första dagen på ett nytt år.

Man hör sällan eller aldrig någon som säger att de ska börja en diet "nästa torsdag" eller att de ska börja träna på "fredag om två veckor".
Jag tycker det är jättespännande. Jag menar, om man nu har kommit fram till att man vill ha eller behöver en förändring i sitt liv, varför inte börja omgående? Om man kommit fram till att man skulle må bra av att gå ner i vikt, varför ska man vänta till en måndag med att göra nödvändiga förändringar? Om man når insikten att man skulle må bättre av att börja träna, varför vänta till starten på en ny månad?

Det dubbelt intressanta är att människor som ska börja sitt nya liv en måndag använder detta som förevändning att vara om än ännu mera osunda under helgen som föregår den magiska måndagen. "På måndagen börjar mitt nya liv, då kör jag igång med en tuff diet" säger de och fortsätter " men nu i helgen ska jag unna mig lite extra. Det är sista helgen jag äter godis, så jag kan ta lite extra". Efter att ha grävt i godisskålen säger de med munnen full av raffinerat socker, härdade fetter och konstgjorda smaker och färger. "På måndag börjar det"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar