Sidor

torsdag 29 november 2012

Det går inte alltid som planerat

vikt 78,9 kg

Nej, det går inte alls som planerat. Varför gör det inte det? I mitt fall, just nu är svaret enkelt - jag håller mig inte till planen. Och det är oftast svaret. Om man har en bra plan som man vet fungerar är det "bara" att hålla sig till den så når man målen. Problemet är som bekant att i praktiken hålla sig till planen. Någon gång kan yttre omständigheter göra att planen måste revideras eller kanske helt skrotas, men i de flesta fall beror det bara på att man själv inte har gjort arbetet tillräckligt bra.

När det kommer till viktminskning är det jäkligt svårt. Jag ser på vad jag har ätit de senaste dagarna och konstaterar att det trots allt inte har varit så mycket. Tycker jag. Men det beror på att jag snabbt glömmer den där biten kaka till kaffet som slank ner och missbedömmer hur stor den där portionen jag fick i mig faktiskt var. Det blir snabbt en hel del extra energi som kroppen rimligtvis inte kunnat göra av med och som därför lagras i form av fett till senare tillfälle.

En sak som också är viktig att ta med i beräkningarna är att det är skillnad på vikt och vikt. Har jag gått upp hundra gram fett sedan igår? Sannolikt inte. Även om jag inte hållt mig till min plan så vet jag att jag inte överätit 700 Kcal som 100 gram fett innehåller. Den största delen är naturligtvis vätska. Glykogen, energin som lagras i musklerna, binder nämligen ca 4 gånger sin egen vikt i vätska.

I dag ska jag hålla energiintaget lite bättre och dessutom träna lite i kväll. Om ryggen tillåter blir det benträning :)  Det ser jag fram emot!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar