Sidor

onsdag 21 november 2012

ONT! Och snack om timing

Vikt 78,4 Bulk dag 6

Igår körde jag ett tungt rygg och bröstpass. Planen var vilodag, mne dottern skulle till gymmet och träna ett box-pass så jag hängde med.
Dumt nog använde jag inte bälte när jag körde stångrodd så ryggen pallade inte riktigt. Idag har jag ont. Trots voltaren. jag har mig själv att skylla! Idag blir det vila!

Igår såg jag en kul diskussion på fejjan. En tjej som är ganska överviktig har börjat träna, men ser inte riktigt resultat. Då får hon rädet av en annan överviktig tjej som tränar ganska mycket att se till att äta mycket kolhydrater både före och efter träningen. Jag och frun hade en diskussion om detta och var ganska eniga till slut.

Min syn på det är att visst, kolisar i samband med träning, både före och efter är inte fel. Men om man har för avsikt att tappa vikt/fett måste man samtidigt minska ätandet under dagen. Om man äter som vanligt under dagen och dessutom slänger på kolhydrater i samband med träning lär man inte minska i vikt. Dessutom är de flesta för generösa med intaget vid träning. OM man känner för att tima intaget i samband med träning genom intag av rena kolhydrater och rent protein handlar det inte om stora mängder. Speciellt inte när målet är att minska i vikt. 20-30 gram kolhydrater före och efter träning är rikligt. Och som sagt så ska denna mängd minskas från intaget under resten av dagen.

Jag tror personligen mycket på näringstiming och tror på att det är viktigt att ha bra reserver när man startar träningen. Jag tror också att det är viktigt att fylla på reserverna efter träning. Genom att tima den största delen av dagens näringsintag kring de tidpunkter då man använder energin. Många människor idag, med stillasittande arbete har inte behov av de stora kvällsmåltider vi av tradition ägnar oss åt.

Jag har kikat en hel del på leangains och det är jäkligt intressant. Upplägget blir självklart vid nästa deffperiod, som för övrigt bör komma snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar