Sidor

torsdag 21 mars 2013

Nu går det neråt

Vikt 80,9 kg (-1,1)

Jodå, håller man sig till planen brukar det gå bra. Det är klart att det går snabbare nu i början av dieten när det försvinner en del vätska och därmed blir trycket i musklerna lite sämre. Träningen lär ju inte gå frammåt speciellt mycket den närmsta tiden. Nu är det viktminskning på schemat.

Periodisk fasta funkar riktigt bra för mig. Leangains förordar träning på fastande mage, men jag ser till att äta ordentligt före träningen. Det funkar bäst för mig.

Jag skrev lite om att hålla sig till planen och kom att tänka på att det ofta är de små sakerna som gör en stor skillnad.

Det är klart att stora saker gör skillnad, men de är vi ofta medvetna om. Jag vet att jag inte lyckas med ett viktminskningsmål när jag sitter på kvällen och äter 7-8 mackor. Jag vet att jag inte går ner när jag har ätit en stor skål chips.

Det jag tänker på är när vi försöker gå ner i vikt och håller diet, men inte går ner. Här kan de små sakerna spela stor roll. Det är lätt att ta en handfull russin - det blir ca 20 gram. Russin är ju nyttiga. Sedan kanske lite solrosfrön - också nyttiga. 20 gram av det. Jag tar en liten bit mörk choklad för att ge blodsockrenivårena en skjuts - 20 gram. Slutligen tar jag en liten handfull jordnötter för att stilla hungern och få i mig lite salt och få något att tugga på. 20 gram till.
Summerar vi dessa 80 gram smått som man äter utan att tänka ger det 400 Kcal. Sådär, det var hela dagens underskott som snabbt blev uppätet.
Sedan har vi det till middagen - planen kanske är att äta 150 gram pasta, men vi mäter fel (om man inte väger maten varje gång) och tar 250 gram i stället. Se själv hur lite 100 gram pasta är och det ger ytterligare ca 130 Kcal.

Många går på hård diet men går ändå inte ner. Felmätningar och några små "mellanmål" är det enda som krävs för att missa sitt mål. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar