Sidor

måndag 11 mars 2013

Hur ska man mäta?

Efter en helg som nog kan karakteriseras med drag av extrem periodisk fasta (hård diet hela dagen, men svullande av episka mått på kvällen) är man orolig för vad som hänt med formen. Jag gjorde misstaget att ställa mig på vågen, vårt universella och lättast greppbara mått på vilken form man är i. Det såg inte alls kul ut. Samtidigt visade det sig när jag spände skärpet i morse att midjemåttet var på en helt okej nivå. Baserat på tidigare erfarenheter av vikt och midjeomfånf borde det inte gå att spänna in skärpet så mycket.

Det är bara att konstatera att vågen är ett ganska trubbigt instrument för att mäta formen på. Vikten klarar vågen av att mäta med stor precision, men den kan inte tala om för mig hur mycket av vikten som är vätska, fett, muskler etc. Dricker jag en halv liter vatten går jag upp ett halvt kilo. Men det betyder inte att min form har blivit sämre.

Nu ska jag försöka hålla fokus på att komma i bra form och minska mångden fett på kroppen. Det har varit svårt eftersom jag tycker att träningen har gått bra och jag känner att jag har lagt på mig lite massa. Jag vet också att om jag börjar deffa kommer jag inte att lyckas hålla kvar alla surt förvärvade gram muskelmassa. En del kommer att gå förlorade i processen.
Detta har gjort mig lite ambivalent. Samtidigt som jag vill komma ner lite i % kroppsfett vill jag ju behålla och helst öka massan. Och inte nog med det - det är gott att äta också :-)

Skit samma. Nu ska jag hålla diet ett tag framöver och se till att bli av med en massa fett. Skit samma vad vågen säger. Hård träning och energiunderskott ska väl göra susen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar