Sidor

måndag 30 september 2013

Om progression

Igår var det dags att bänka igen. Mitt upplägg med GVT har gett mycket bra resultat och jag har kunnat öka vikterna enligt planen. Det känns så bra.

Tidigare pass har fokus varit på vikterna, men nu började jag fokusera mer på tekniken; långsamt ner - hela vägen ner till bröstet - ett ordentligt stop och så en rejäl press till toppläget.
För er som inte provat att göra övningarna riktigt långsamt kan jag bara rekommendera att testa!

Okej, viktkåtheten får man lägga i omklädningsrummet för man gör inga maxlyft när man håller emot 4-6 sekunder, men vilken känsla i musklerna!

Det är en lite tudelad känsla. Jag vet att jag har blivit starkare, och att jag måste ta av lite vikt bara för att jag utför övningen på ett sätt som är bättre för muskelutvecklingen. Samtidigt känns det alltid motigt att behöva plocka av vikt.

Nu gäller det att jobba upp igen från en lägre nivå, men med en bättre teknik.

Även vikten är lite tudelad. Å ena sidan skulle det vara skönt att ta bort några kilo och se lite bättre ut i spegeln. Å andra sidan är det skönt att kunna träna på ordentligt, känna styrkan öka och känna trycket när man äter ordentligt.

Med det sagt framgår det också att jag inte har haft någon dietperiod. Kanske denna veckan. Kanske nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar