Sidor

onsdag 2 oktober 2013

Variation - eller inte

Träningen går framåt, sakta men säkert. I stort sett enligt mitt förutbestämda schema. Fokus ligger på de tre stora, mark-böj och bänk och andra övningar kastas in i programmet när jag känner för det och när jag har tid.

Förutom det jag har gnällt om tidigare, att korrigeringar i teknik gör att man måste backa och plocka av vikter, betyder det strikta schemat att jag kan gölja utvecklingen pass för pass, vecka för vecka. Jag kan se på vikter och repetitioner att styrkan ökar och det är en otrolig fördel och naturligtvis otroligt kul och motiverande.

Samtidigt gnager det och kliar i fingrarna att prova nya upplägg. Jag läser en hel del bloggar och artiklar på nätet. Jag lyssnar på podcasts och allt detta är inspirerande. Det finns massor av träningsupplägg, tankar och ideer. Ett av dessa är GVT advanced som jag just nu följer slaviskt, men det finns så mycket andra upplägg som verkar roliga. Fördelen med att hela tiden skruva på träningen är att den blir allsidig och rolig - nackdelen att det är svårt att mäta progression. Just nu skjuter jag bort alla tankar på att ändra träningen. Jag ska harva på med GVT några veckor till. Sedan blir det ett nytt upplägg jag kör vidare på.

Bland de saker som jag tycker låter kul och som jag funderar på är:

1. Träning på tid. Man sätter en tid och på den tiden ska man hinna så många repetitioner som möjligt. Tanken är att man ska tävla mot sig själv och öka antalet repetitioner eller öka vikten varje pass.

2. Träna de 3 stora varje pass. Inom detta segment kan man jobba med olika vikt/repetitionsintervall olika veckor för att både få volym och styrkeövningar. Man kör 1-3 set varje träningstillfälle så att de tre stora körs varje pass

3. Rest pause. Bara ett set av varje övning. Man gör sina repetitioner, vilar 10-15 sekunder och kör direkt ytterligare några repetitioner, vilar och krämar ut det sista. Intressant att testa och man borde hinna många många många olika övningar på samma pass.

4. GVT original. Här kör man ännu högre volym än GVT advanced. 10x10 är riktlinjerna.

5. 100 repetitioner på tid. Lite samma sak som nr 1, men där man sätter ett fast antal repetitioner, t.ex 100 som ska klaras så fort som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar