Sidor

måndag 3 december 2012

Ryggproblem

Jar har varit inne på ämnet tidigare - man kan inte lyckas om man inte är motiverad! Ska man göra den extra insats som krävs för att nå sina mål måste man vara motiverad.

Jag var bra igång med min träning och hade sjukt hög motivation för att köra på med både träning och diet. Tyvärr höll inte ryggen som jag hoppats och vid en motgång är det lätt att man tappar motivationen. Planerna man lagt upp grusas och man tänker "än, vaffan. det är inte lönt att fortsätta. Jag kommer inte att nå mina mål på grund av att min plan inte håller längre." Det är speciellt lätt att tänka så när det kommer till kost. Våra reptilhjärnor har inte en chans att stå emot det överflöd av gott-gott som vi hela tiden står inför. jättelika berg av produkter med mycket fett och socker- saker som kroppen vill ha så mycket av som möjligt för att spara till framtida svält. Risken för svält kan vi nog vara överens om är obetydlig!

Nu har jag använt helgen till att deppa över att ryggen inte vill som jag, och att de planer för träning inte längre håller. Det har medfört att jag tyckt synd om mig själv och inte varit så noga med kosten.
För att råda bot på detta måste jag lägga en ny plan, med nya mål utifrån nya förutsättningar.

Jag kommer under den närmsta tiden att lägga ner ABCDE försöken.

Om vi tittar på resultaten av att köra ABCDE så kan jag konstatera att de är bra. Inte överväldigande, men jag har inte haft så bra utveckling av träningsresultaten på lång tid. Överskottsfettet har satt sig på magen så jag ser lite bulkig ut, men jag kan framför allt se en bra utveckling av benen dår jag definitivt har lagt på massa. Så pass att det syns. Även armarna har blivit lite bättre.
Jag har inte ätit optimalt, speciellt med hänsyn till protein under perioden så jag misstänker att om jag varit ännu striktare med kosten hade resultaten blivt ännu bättre.

Träningsmässigt har jag kört högrep under deffen och tungt under bulken. Jag tror att det har mindre betydelse hur man periodiserar, men jag är säker på att periodiseringen av träning har bidragit till resultaten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar