Sidor

onsdag 5 december 2012

Rawfood

Jag tänkte bara komma med ett litet inlägg om rawfood.

Jag testade för några år sedan att gå 100% raw, dvs jag åt inget som varit upphettat över 41 grader. Nja, en sanning med modifikationer för jag åt en hel del nötter, och när de skalas ångas de och blir upphettade. Det finns nötter som är raw, men de kostar därefter.

Fördelarna med rawfood är många. Jag är mycket positiv till rawfood och har bra erfarenheter. Jag äter fortfarande mycket raw, dvs groddar, ärtor och liknande som bara har blötlagts.
Går man över från "vanlig" kost till rawfood kan man räkna med att bli extremt gasig i magen. Speciellt när man vill ha i sig stora mängder protein... det kräver stora mängder bönor, linser eller ärtor.
Efter några veckor har kroppen ställt om sig så att den kan bryta ner maten utan att det blir så mycket gas.

Ser man specifikt på dietdelen av rawfood är det i stort sett omöjligt att äta mer än man gör av med, i varje fall om man tränar. Man är alltid mätt och man behöver inte tänka på vad man äter eller hur mycket man äter - så länge man äter raw.

När man rör sig i träningskretsar är det alltid en viss "nojja" över protein. Får man verkligen i sig tillräckligt med protein i tillräckligt stora mängder när man bara äter vegetariskt? jag är inte nutritionsexpert, men baserat på egna erfarenheter kan jag inte se att det skulle vara något problem. Är man nojjig kan man komplettera med några proteindrinkar under dagen så är man på den säkra sidan.

Experimentera gärna, man behöver inte gå all-in. Testa med att äta raw bovetegröt på morgonen till exempel.
(Man blötlägger bovete över natten, på morgonen sköljer man och mixar. Serveras med färska dadlar eller honung)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar