Sidor

torsdag 22 augusti 2013

Tysk benträning - bättre än förväntat

I går kväll var det dags att köra igång med German volume training för benen. 10 set, 5 repetitioner knäböj skulle genomlidas. Stången bakom nacken och bälte på för att kunna ta maximal vikt.

Eftersom jag är så svag i knäböjen nöjde jag mig med 110 kilo och jag var inte säker på att det skulle gå - men till min glädje gick det bra. Efter knäböjarna fortsatte jag med att plåga benen med lite lättare vikter och högre antal repetitioner i benpressen och bencurlmaskinen.

Efter det lyckade passet ser jag fram emot att öka vikterna nästa pass :-)


Jag har följt en intressant diskussion på Träningslära om en professor som påstår att 23 av 24 kosttillskott innehåller anabola steroider. Skulle det kanske nämnas vilka tillskott och var man kan köpa dem? Nej, skämt åsido. Det har varit kul att läsa vad Jacob skriver i frågan.

För en motionär som lägger ner lite extra energi på sin träning och kost, filar på kostscheman och timar näringsintag och ger järnet på gymmet för att se resultat tror jag att kosttillskotten har en stor psykologisk effekt.

När man dricker extra protein i form av pulver, äter sitt kreatin och blandar sin PWO ökar motivationen ytterligare att ge det lilla extra på gymmet och det lilla extra när det kommer till kosten. Kosttillskotten blir en viktig del som ger en extra kick. Det man gör blir mer "på riktigt". Man äter och tränar för att få resultat. Man gör det extra settet på gymmet. Man avstår den där kakan på festen.
Jag tror att den delen för många spelar en större roll när man tar kosttillskott än vad själva tillskottet vetenskapligt kan bevisa att det tillför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar