Sidor

måndag 18 februari 2013

Vikten av stabilisering

Nu kan det hända att jag får sjukgymnaster och träningsproffs på halsen, men jag tänker att det är ändå ingen som läser så det spelar inte så stor roll.

I går körde jag och hustrun knäböj. för att verkligen lägga fokus på framsidan av låret är det frontböj som gäller. Härlig övning. Eftersom jag var lite lat och inte orkade springa runt och leta vikter blev passet 10 kilo tyngre än förra gången, 80 kilo i stället för 70. Vi kör 5 set gånger tio reps.

Jag klarade inte mina repetitioner de sista setten, och det var inte för att benen inte klarade det utan för att jag tappade stabilitet i bålen. Det är klart att stabiliserande muskler är viktiga i alla övningar, men just i denna övning, detta passet blev det så uppenbart att kraften fanns i de muskler jag skulle träna, men inte i muskerna som stabilisrade.

Tunga flerledsövningar gillar jag eftersom de tränar en massa extra muskler. Samtidigt ska de inte bli en faktor som gör att den tränade musklen inte blir utmattad. Just knäböj med vikten på brösten är extremt beroende av att bålen orkar med. Bytar man till att hålla vikten bakom nacken är det plötsligt inga problem att lyfta längre.

Framöver ska jag prova att köra de första setten som vanligt och set 3-5 kör jag med bälte. med det upplägget hoppas jag kunna köra både stabiliserande muskler och trötta ut den arbetande musklen.

Samtidigt fortsätter jag träna de stabilisrande musklerna på lite olika sätt, bland annat genom att arbeta med övningar för rygg och mage på boll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar