Sidor

fredag 14 februari 2014

Det var länge sedan

Utan motivation händer det inte mycket. Det är väl vad som hänt här.


Jag har helt enkelt inte haft motivation att skriva något - och då blir inget skrivet.
Kanske har jag hittat motivationen igen :-)


Träningsmotivationen har det däremot inte varit något fel på. Jag har tränat på bra och ätit allt jag kommit över. Jag tycker att jag har lagt på lite masa också vilket varit syftet med träning och ätande. Det känns bra.


Nu är det dags att bli av med lite av fettet som satt sig på magen till följd av det myckna ätandet. Samtidigt drar jag ner antalet set lite men fortsätter fokusera på att öka styrka. Målen är 200 i mark och böj och 150 i bänk. Böj har jag inte vågat maxa, men bänk funkar på 120 med bra teknik och stop. Marken kan jag nog dra 170 kilo en bra dag med remmar och bälte.


Jag har hämtat inspiration till mitt nuvarande träningsupplägg från styrkelabbet. Kolla gärna sidan www.styrkelabbet.se. Massor av bra tips, träningsprogam och inspiration för styrkelyft.
Jag har modifierat träningsprogramet så att jag tar två tunga set 3-5 repetitioner och sedan tre set på 70% av vikten på det tunga setet 8-10 repetitioner. För marklyft kan det se ut så här (hämtat från dagens pass)


Uppvärmning 70x10, 100x5
Set 1-2: 150x4
Set 3-5: 105x10


Ska man köra med eller utan bälte och dragremmar? Det finns många olika åsikter om detta och min inställning är att om man kan köra utan ska man göra det. Själv har jag både remmar och bälte alltid på de tunga lyften. Lättare lyft gör jag utan tills jag känner att ryggen respektive greppet inte orkar. Det är marklyft jag ska träna och jag vill inte att de svagare delarna, i mitt fall både rygg och grepp, ska stå i vägen för markträningen. Då är det bättre att träna grepp och nederdel av rygg separat.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar