Sidor

tisdag 15 januari 2013

Håll dig igång!

Just nu är jag inte igång med något ABCDE upplägg, men det kommer nog igen under våren :)

Nu ska jag bara försöka få ner vikten till en trevlig nivå igen. Jag är glad för att jag inte varit över 80 kg, men jag ligger nära hela tiden. Vikten ska pressas ner till 75 innan det är tid att experimentera mer med ABCDE.

För att förbereda mig inför vandring i fjällen i augusti ska jag testa att bara äta jordnötssmör och proteinpulver (+ lite grönsaker och frukt). Det hade varit häftigt att kunna vandra en vecka utan att ha med stormkök. Dessutom blir det både plats och vikteffektivt. 1,5 kilo proteinpulver och två kilo jordnötssmör borde räcka. jag måste bara vara säker på att magen håller för en hel vecka på dylikt krubb. Det är nog inte så kul att bli dålig i magen under vandringen.

Nu när vikten ska ner gäller det att hålla igång. Då menar jag inte framför allt på gym och cardiomaskiner. Martin Berkhan är inne på det här spåret i flera av sina artiklar. När är suget efter sötsaker (eller i skumma fall som mitt efter fil med mussli eller mackor med honung) störst? Jo, när man låter baken dimpa ner i soffan framför TVn. Det gäller att hålla igång och vara sysselsatt så att man inte har tid att tänka på att äta.

Att cykla (eller köra annan cardio) framför TVn är grymt effektivt, gärna på lågt motstånd och under lång tid. Då tänker jag inte på energiförbrukningen och fettoxidationen utan främst på ovanstående - man håller sig ifrån det där småätandet som är förödande för formen.

Keep going - håll igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar